علی آتشسوز؛ پریناز رحمانی
چکیده
در جهان امروز، فناوری اطلاعات، نقش اساسی در بازاریابی ایفا میکند. گسترش فناوری اطلاعات و استفاده از ابزارها، موجب بسط اطلاعات و دسترسی آسان و کمهزینه مصرفکنندگان به کالا و خدمات مختلف در بستر فضای مجازی میشود و زمینه تبادل سریع کالا و خدمات را میسر میسازد. یکی از فناوریهایی که امروزه در بازاریابی بهصورت گسترده موردتوجه ...
بیشتر
در جهان امروز، فناوری اطلاعات، نقش اساسی در بازاریابی ایفا میکند. گسترش فناوری اطلاعات و استفاده از ابزارها، موجب بسط اطلاعات و دسترسی آسان و کمهزینه مصرفکنندگان به کالا و خدمات مختلف در بستر فضای مجازی میشود و زمینه تبادل سریع کالا و خدمات را میسر میسازد. یکی از فناوریهایی که امروزه در بازاریابی بهصورت گسترده موردتوجه قرارگرفته است، واقعیت افزوده میباشد. بر همین اساس، مطالعهی حاضر به بررسی نقش برنامههای واقعیت افزوده موبایل بر استفاده مداوم و قصد خرید توسط مصرفکننده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری پرداخته است. جامعه آماری پژوهش مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجیکالا بوده که تعداد 307 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و دادهها با استفاده از نرمافزار SmartPLS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که حضور مجازی، ارزش تجربی و مزایای خرید تأثیر مثبتی بر نگرش نسبت به برنامه واقعیت افزوده موبایل دارند. همچنین ارزش درک شده و نگرش نسبت به کاربرد واقعیت افزوده موبایل تأثیر مثبتی بر رضایت مصرفکننده دارند. درنهایت، رضایت و ارزش درک شده تأثیر مثبتی بر قصد استفاده مداوم و قصد خرید دارند. نتایج تحقیق بیانگر لزوم تمرکز بیشتر طرحهای بازاریابی بر برنامههای واقعیت افزوده موبایل به دلیل نقش آن در ترغیب مشتریان به خرید بیشتر است.